Ana Sayfa Arama Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Kategoriler
Sosyal Medya

İZBAN’da otomatik kapı dönemi sona eriyor: 1 Temmuz’da eski sisteme dönüş

İzmir Banliyö Sistemi’nde pandemi döneminde bulaş riskini azaltmak amacıyla askıya alınan “butonla kapı açma” uygulaması, tasarruf ve yolcu konforu gerekçesiyle 1 Temmuz 2026 tarihinden itibaren yeniden başlatılıyor.

İzmir Banliyö Sistemi’nde pandemi döneminde bulaş riskini azaltmak amacıyla askıya

DEMOKRAT GÜNDEM- HABER MERKEZİ- İzmir toplu ulaşımının ana omurgalarından biri olan İZBAN’da, pandemi sürecinde hijyen tedbirleri kapsamında durdurulan dokunmatik kapı dönemi geri geliyor.

Alınan yeni karara göre, 1 Temmuz 2026 itibarıyla trenlerdeki kapılar artık her istasyonda otomatik olarak kendiliğinden açılmayacak. Yolcular, iniş ve biniş yapacakları kapıları bizzat butonları kullanarak aktif hale getirmek zorunda kalacak.

Avrupa’daki modern raylı sistem ağlarında da standart olarak işletilen bu yönteme geri dönülmesindeki temel etken ise İzmir’in kavurucu yaz sıcaklarında vagon içi iklimlendirme kalitesini korumak ve klimaların aşırı yüklenmesinden kaynaklanan enerji israfını engellemek olarak açıklandı. Yetkililer, duraklarda yolcu sirkülasyonu olmayan kapıların da açılmasının içerideki soğuk havayı hızla tahliye ettiğine dikkat çekerek, düzenleme sayesinde sürdürülebilir çevre hedeflerine katkı sunulacağını belirtiyor.

İZBAN'da otomatik kapı dönemi sona eriyor: 1 Temmuz'da eski sisteme dönüş

“DAHA SERİN VAGONLAR, DAHA AZ ENERJİ TÜKETİMİ”

Uygulamanın teknik altyapısı ve getireceği kazanımlar hakkında bilgilendirmede bulunan İZBAN yönetimi, mevcut sistemde kimsenin inip binmediği kapıların dahi açılmasının klimaların eforunu artırdığını vurguladı.

Kurum tarafından yapılan resmi açıklamada, projenin çevre dostu niteliği ön plana çıkarılarak, “Mevcut sistemde, duraklarda kimsenin inip binmediği kapılar bile otomatik olarak açılıyor. Bu durum, özellikle İzmir’in sıcak yaz günlerinde içerideki serin havanın hızla dışarı kaçmasına ve klimaların içeriyi tekrar soğutmak için çok daha fazla enerji harcamasına neden oluyor. İçerisi serin kalacak; sadece kullanılan kapılar açılacağı için vagonların içindeki serin hava korunacak, yolculuk konforu artacak. Enerji israfı bitecek; klimalar gereksiz yere efor sarf etmeyecek, tonlarca karbon salınımının önüne geçilerek çevre dostu bir ulaşım sağlanacak” ifadelerine yer verildi.

GÜVENLİ İNİŞ BİNİŞ İÇİN YEŞİL IŞIK ŞARTI

Yeni döneme uyum sürecinde yolcuların istasyonlarda ve tren içlerinde yapılacak anonslarla sürekli bilgilendirileceğini duyuran işletme, sistemin güvenli kullanım protokolünü de paylaştı.

Tren perona yanaştığında kapı mekanizmalarının doğrudan manipüle edilemeyeceğini aktaran yetkililer, rehber niteliğindeki açıklamada, “Tren durağa yaklaşıp durduğunda kapı butonlarındaki kırmızı ışık, sistemin henüz kapı açmaya uygun olmadığını gösterecek. Güvenli biniş ve iniş sağlandığında yanacak olan yeşil ışık, sistemin aktif olduğunu haber verecek. Yolcular, yeşil ışık yandığında butona hafifçe dokunarak kapıyı açabilecek. 1 Temmuz 2026 itibarıyla tüm İZBAN trenlerinde başlayacak bu çevreci uygulama için istasyonlarda ve tren içlerinde de bilgilendirme anonsları yapılmaya devam edecek” denildi.

Demokrat Gündem